Mystery Shopper
Programul “Client misterios” este un instrument folosit de cercetarea de piata a companiilor pentru a masura calitatea serviciilor. Aceste companii trimit clienti misteriosi pentru a se comporta ca si clienti reali. Cercetarea poate fi, de asemenea, folosita pentru a testa calitatea si performantele bunurilor si serviciilor. Metoda cumparatorului misterios este utilizata de asemenea pentru a studia comparativ ofertele unor companii concurente.
De ce “Mystery Shopper?” Pentru ca:
- Poate fi cheia catre succes sau esec a companiilor, cand locatia, pretul sau gama de produse nu sunt unice;
- Ajuta la satisfacerea clientilor, avand in vedere costul atragerii unui nou client, care este de 10 ori mai mare decat costul „platit” pentru a mentine un client;
- Un motiv al folosirii cercetarii clientului misterios este datorat faptului ca un client nemultumit isi va relata experienta altor 10 persoane;
- Unul dintre motivele utilizarii mystery shopper este “O problema odata ce este depistata poate fi solutionata”;
- Motivele pentru care clientii parasesc o companie sunt datorate: 69{03b45dc7dd705a5f583600dd9ca2c97458a18f8bf06bf00b63a2cfb860b1fd91} calitatii scazute a serviciilor ; 13{03b45dc7dd705a5f583600dd9ca2c97458a18f8bf06bf00b63a2cfb860b1fd91} calitatii scazute a produselor, 9{03b45dc7dd705a5f583600dd9ca2c97458a18f8bf06bf00b63a2cfb860b1fd91} concurentei, 5{03b45dc7dd705a5f583600dd9ca2c97458a18f8bf06bf00b63a2cfb860b1fd91} altor motive, 3{03b45dc7dd705a5f583600dd9ca2c97458a18f8bf06bf00b63a2cfb860b1fd91} migratiilor, 1{03b45dc7dd705a5f583600dd9ca2c97458a18f8bf06bf00b63a2cfb860b1fd91} deceselor.
Scop
Scopul pentru care se apeleaza la acest tip de observare este studierea activitatii propriei companii si a gradului de satisfactie pe care aceasta este capabila sa il ofere clientilor. Astfel se pot monitoriza:
- Numarul de angajati din magazine;
- Numele si descrierea angajatilor;
- Daca salutul este prietenos si/sau in conformitate cu politica firmei;
- Daca angajatii sunt amabili si disponibili pentru clienti;
- Aranjarea/ordonarea produselor la raft;
- Tehnicile de vanzare ale angajatilor si strategiile de up-selling (recomandare de produse mai scumpe din aceasi categorie) sau cross-selling (recomandarea de produse aditionale);
- Vanzarea la casa;
- Viteza de servire si timpul de asteptare pana la interactiunea cu angajatul;
- Daca angajatul a invitat cumparatorul sa revina la magazine;
- Aspectul interior si exterior al magazinului.
Obiective de analiza
Obiectivul programului transforma actiunea “Mystery Shopper” intr-un instrument fiabil si riguros destinat evaluarii complete a calitatii serviciilor oferite clientilor dvs. Astfel se pot monitoriza:
- Cresterea performantelor angajatilor;
- Analiza financiara sau de imagine a Punctului de Vanzare(Point-Of-Sale);
- Testarea scenariilor strategice pentru actiunea de Mystery Shopper;
- Obtinerea unei evaluari reale care poate fi folosita ca baza de plecare intr-un viitor proiect;
- Un program de servicii de calitate pentru client.
Modalitatea de realizare. Structura:
- Pasul 1 – stabilirea obiectivelor;
- Pasul 2 – proiectarea chestionarelor;
- Pasul 3 – evaluarea efectiva;
- Pasul 4 – intocmirea fiselor de evaluare;
- Pasul 5 – raportarea finala;
- Pasul 6 – analizarea rezultatelor si identificarea nevoilor de training;
- Pasul 7 – follow up.
Modalitatea de monitorizare :
- Monitorizarea si masurarea performantelor serviciilor, cresterea gradului de satisfactie al clientilor;
- Informarea angajatilor cu privire la importanta serviciilor pentru client;
- Oferirea unui feedback din partea angajatilor care intra in contact direct cu clientii;
- Monitorizarea standardelor de calitate;
- Asigurarea calitatii livrarii serviciilor si a produselor;
- Sustinerea programelor promotionale;
- Supervizarea merchandising-ului;
- Permiterea realizarii analizelor comparative cu perioadele anterioare;
- Completarea datelor deja existente in cercetarile de marketing;
- Identificarea punctelor slabe din cadrul instruirii angajatilor si a oportunitatilor in cadrul vanzarilor;
- Oferirea de tehnici educationale de instruire si dezvoltare;
- Asigurarea unei relatii pozitive intre personalul care intra in contact direct cu clientii si acestia;
- Impunerea unei anumite conduite angajatilor.